Komplett Guide för Frisörsalongkostnader

Oavsett om du är salongsansvarig eller småföretagare är det alltid viktigt för dig att hålla koll på salongens utgifter. Förutom de uppenbara posterna, som salongsutrustning och hyra, måste salongsägare och salongsansvariga tänka på de genomsnittliga månatliga salongsutgifterna som uppstår i den dagliga verksamheten.
Vi kommer att gå igenom några vanliga salongskostnader som du bör planera för och vad du kan göra för att minimera eller eliminera dem.
Begreppet "hårsalongens omkostnader" omfattar en mängd olika utgifter och inkluderar vanligtvis saker som salongsutrustning, produktlager och de förnödenheter som dina stylister använder - inklusive hårfärg och stylingprodukter. Det täcker också dina finansiella kostnader, som personalens löner, eventuella skatter som du betalar, underhåll och företagsförsäkringar för din salong. Allt detta är saker som du måste förstå och hålla reda på för att ha kontroll över dina omkostnader.
Låt oss nu ta en titt på alla dessa poster lite mer i detalj.
Frisörsalongens utgifter kan delas in i två kategorier: Återkommande utgifter och tillfälliga utgifter. Även om det är viktigt att hålla ett öga på salongens tillfälliga utgifter är det inte alltid möjligt att förutse exakt vad dessa avgifter kommer att vara, eller hur de kommer att påverka dina vinstmarginaler. Återkommande utgifter kan och bör dock redovisas. De är de genomsnittliga kostnader som måste betalas varje månad, så att du får en god uppfattning om hur varje återkommande kostnad kommer att påverka dina intäktsvinster och din slutresultat.
Låt oss börja med en uppdelning av återkommande kostnader. Återkommande utgifter är de kostnader som du kan förvänta dig att betala regelbundet, vanligtvis varje månad. Dessa kostnader är lättare att budgetera för, särskilt om du använder salongsprogramvara för att spåra dina företagskostnader på ett och samma ställe.
Folk frågar ofta "Vad är den största utgiften för att driva en salong?". Svaret är oftast löner, särskilt om du har mycket personal. Håll koll på dina lönekostnader.
Dessa kostnader varierar beroende på var du bedriver din verksamhet. Se till och gör lite forskning om vad som krävs i ditt område och avsätt lite pengar för att täcka dessa kostnader.
Om du fortfarande inte har valt plats för din salongsverksamhet kan du kolla upp de genomsnittliga hyrespriserna i ditt område på nätet. Dessa kommer att bero mycket på platsen. Företag betalar vanligtvis högre hyra än bostadsfastigheter, så det är viktigt att hålla sig informerad och ha ett dollarbelopp i åtanke när du planerar din salongs budget. Om du kan spara på hyran kommer detta att lägga till mycket mer pengar till din totala intäkt genom att minska den allmänna kostnaden.
Affärslicenser är nödvändiga, men de varierar beroende på din stad.
Du kommer förmodligen att behöva hälso- och säkerhetsinspektioner och certifikat. På vissa ställen får du sälja detaljhandelsprodukter med anknytning till din salong fritt, men på andra ställen måste du betala för ett tillstånd. Kontrollera din delstats webbplats och webbplatsen för din stad för att se vad som krävs.
Troligtvis kommer du så småningom att vilja investera i ytterligare utbildning, träning eller professionell utveckling för varje stylist i ditt företag. Frisörsalonger söker ofta ny utbildning för att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna eller teknikerna inom skönhetstjänster. Skönhetsbranschen förändras ständigt, och det innebär att företagen måste hänga med. Utbildning är nyckeln här. En ny utbildning eller licens kommer inte att vara gratis, men om salongsägarna arbetar med varje anställd och väljer noggrant kommer de långsiktiga vinsterna från utbildningsinvesteringar att lägga till mycket till dina intäkter och höja salongens månadsinkomst. Dessutom är det ett utmärkt sätt att bygga upp de anställdas lojalitet.
Dessa system varierar i kostnad beroende på din salongs behov. Bestäm exakt vilka mätvärden du vill spåra (vill du till exempel veta när ditt produktlager ska beställas om, vilka möten som är på gång eller hur mycket intäkter varje stylist har genererat hittills)? När du vet detta kan du hitta något som passar dina krav. Ett kassasystem är viktigt för att hantera transaktioner, men kom ihåg att det också kan behöva särskild utrustning (t.ex. iPads, om det använder wifi) och kvittopapper.
Oavsett vilka tjänster de erbjuder eller vilken bransch de är verksamma inom måste alla företag betala för allmännyttiga tjänster. Alla frisörsalonger behöver förstås el, vatten och värme. Så det är en bra idé att kolla upp de genomsnittliga kostnaderna för dessa tjänster i ditt område.
Dessutom måste du ta hänsyn till kostnaden för internettjänster och en telefonlinje. En pålitlig internetuppkoppling är viktig för saker som att hantera betalningar, upprätthålla salongens närvaro i sociala medier och göra eventuell marknadsföring online.
När du startar din salongsverksamhet bör du ha tillräckligt med skönhetsartiklar och grundläggande verktyg redo för varje anställd att använda. Kom ihåg att inkludera dessa affärskostnader i din månadskostnad/utgiftsbudget. En salongs backbarförnödenheter omfattar vanligtvis schampo, saneringsmedel, balsam, stylingprodukter och eventuella kemikalier som används under tjänsterna (t.ex. permanentlösning och hårfärg). Om du också driver en nagelsalong vill du också budgetera för kostnaden för specialpolish och manikyrprodukter.
Detta är inte det lager som dina anställda använder på kunderna, utan ditt lager av detaljhandelsprodukter. En stor del av salongens intäkter kommer från produktförsäljning, så det är viktigt att ha tillräckligt med lager redo för att dina anställda ska kunna göra tilläggsförsäljningar och rekommendationer.
Nuförtiden är leasing ett av de mest populära sätten att köpa utrustning. I stället för att betala fullt ut eller sätta det på kredit ställer du in en fast månadsbetalning mot kostnaden för din utrustning. I slutet av leasingperioden har ditt företag vanligtvis möjlighet att betala av slutbeloppet och äga utrustningen direkt, eller att förnya ditt leasingavtal med den senaste utrustningen, vilket minskar eventuella bekymmer med underhåll och håller din salong i framkant inom skönhetsbranschen.
Avgifterna för kreditkortsbearbetning kan variera en del beroende på vilken leverantör du har. Den genomsnittliga avgiften som du kommer att stöta på ligger runt 1,5 % till 2,7 %, men var försiktig. Vissa företag tar ut så mycket som 3 % eller mer. Som salongsägare eller chef bör du se till att göra din undersökning. Dessa till synes små avgifter kan snabbt äta upp dina intäkter.
Frisörsalongens månadskostnader för marknadsföring varierar kraftigt, beroende på din affärsstrategi och de verktyg du använder. En kampanj för e-postmarknadsföring eller ett nyhetsbrev för salongen kan vara ganska billigt, särskilt om du har en anställd som kan hjälpa till med detta. Kostnaden för att placera en annons på nätet eller i tryckt form, särskilt om du anlitar ett proffs för att göra det, kan vara mycket dyrt.
Affärsförsäkringar kommer inte att vara din största omkostnad, men det är en viktig kostnad. Försäkringar är inte bara en bra idé, de är en juridisk nödvändighet och kan bli en betydande kostnad för dig. Gör din research och se vilka leverantörer som fyller dina behov, och se till att jämföra offerter.
Kostnader för att starta en frisörsalong inkluderar saker som att anställa stylister och personal, rengöra och anpassa din nya lokal och reklamkostnader för ditt nya företag.
Om du väljer att inte leasa utrustning måste du köpa den.
Detta beror mycket på vilken typ av salongsverksamhet det rör sig om.
Är det enbart en frisörsalong? Erbjuder ditt företag kunderna nagelvårdstjänster eller andra specialiserade skönhetstjänster, till exempel solning, vaxning eller spatjänster?
Detta är alla relaterade utgifter som kan bidra till din grundutrustningskostnad.
En väl utformad salong med en inredning som sticker ut är viktig om du vill vara konkurrenskraftig och generera mer intäkter. Det är till exempel mer sannolikt att en salong blir framgångsrik om den känns öppen och välkomnande, inte rörig eller daterad. Det är viktigt att budgetera för detta när man öppnar en ny salong. Överväg också att avsätta en del av din vinst varje månad för framtida förbättringar eller uppdateringar.
Det här är en viktig fråga. Inte stor när det gäller utgifter, men den är bara mycket viktig. Det här är en bra tidpunkt att vara kreativ och shoppa runt. Bra skyltar kan vara förvånansvärt billiga om du handlar noga. Med det sagt kan en professionellt tillverkad skylt också kosta flera hundra dollar, beroende på dina krav.
Att ha en närvaro på nätet är nyckeln till framgång som frisörsalong nuförtiden.
Överväg att investera lite pengar i en salongswebbplats. Detta behöver inte vara dyrt, även om du kan anlita en professionell webbdesigner om du vill dra nytta av den där "wow-faktorn". Det är också okej att börja med något enklare, som en mall på nätet.
Dessa är allt från kontantflödet i kassan till alla dollarbelopp som du behöver spendera på slumpmässiga nödsituationer. Det är en bra idé att ha minst 500 dollar åt sidan för att betala för oväntade saker.
Håll regelbundna möten och prata med din personal. Se till att de känner sig bekväma med att klaga till dig om allt som har med salongen att göra som de tycker är besvärligt eller problematiskt. Eftersom de befinner sig i frontlinjen kommer de anställda ofta att märka improduktiva utgifter först. Visa att du står på deras sida och att du värdesätter deras input, och ta sedan fram en plan för att ta itu med de största utgifterna först. Du kommer att bli förvånad över hur mycket tid och pengar du sparar. Du kommer också att få en gladare personal och nöjdare kunder.
En bra programvara för frisörsalonger och ett kassasystem sparar tid och pengar, eftersom det spårar och registrerar transaktionerna medan de sker. Detta är särskilt användbart för att hantera online-transaktioner och kreditkortsbetalningar för din salong. När jag talar av erfarenhet kan jag säga att fördelarna med salongsmjukvara vida överstiger kostnaderna, på grund av den tid du kommer att spara. Detta är viktigt för din affärsframgång och din egen mentala hälsa. Du kan ställa in scheman, spåra bokningar, kontrollera ditt lager av produkter och se vilka stylister som når sina mål, allt på ett och samma ställe. Detta kommer att minska stressen i den dagliga affärsverksamheten betydligt och hjälpa dig att frigöra tid för att fokusera mer på din kundkrets.
Osålda eller utgångna produkter ger dig ingen vinst, det är viktigt att ha tillräckligt med lager för försäljning och salongens behov. Å andra sidan tar produkter upp plats. För mycket skräp kan se oprofessionellt ut och äventyra salongens säkerhet. Det är en balans som du måste vara försiktig med. Se till att hålla koll på detta lager och fylla på det endast vid behov, för att undvika att ta upp utrymme (som snabbt kan fyllas i en hektisk salong) eller skapa avfall. Slöseri med produkter eller överskottslager kan lätt äta upp dina vinstmarginaler. Överväg att investera i någon salongsprogramvara för att spåra produkter som rör sig snabbt och hjälpa dig att hantera dina beställningar. Du kan till och med ställa in smarta beställningar när lagret når miniminivåer. Detta kommer att maximera din vinst/kostnadskvot och eliminera onödigt slöseri.
Du kan använda schemaläggningsprogramvara för att undvika luckor mellan tidsbokningar, skicka automatiska bekräftelser och påminnelser och fylla ut eventuell stilleståndstid i din salong. Detta kommer också att frigöra din personal så att de kan ta hand om andra uppgifter.
När din personal inte är upptagen med kunder, se till att de städar, beställer lager, lägger upp innehåll på salongens sociala medier eller hjälper till med andra dagliga uppgifter.
I det långa loppet kommer alla att tjäna på detta. Helst ska alla i personalen veta hur de ska utföra varje tjänst, sköta kassan eller lägga till information på salongens webbplats. Då kan vem som helst hoppa in där de behövs och du behöver inte överbemanna. Dessutom får de värdefull erfarenhet som kan användas i deras CV.
Kom ihåg att rekrytering och utbildning kostar pengar. Om du kan behålla dina bästa/ mest populära stylister kommer du också att behålla de kunder (och inkomster) som de ger dig. Nyckeln här är att ha en bra kommunikation. Se till att du har en god relation till varje stylist och håll arbetsplatsklimatet positivt.
Behöver du verkligen så många receptionister? Vad sägs om någon vars hela jobb bara är att sköta lagerrum och beställningar? Programvara för schemaläggning och förvaltning av frisörsalonger kan eliminera behovet av så mycket extra hjälp. Du kan enkelt få tillgång till siffror för att beställa produkter och balansera din bokföring. Många yngre kunder föredrar också att boka möten online på sin egen tid, och detta gör det enkelt för dem.
Gör din forskning och lär dig hur mycket saker och ting kostar. Kolla om det finns några mängdrabatter på produkter eller förmånsplaner som leverantörerna erbjuder. Ta reda på vilka utgifter du senare kan ta upp i din inkomstskatt.
Undvik att det blir rörigt eller slöseri med utrymme. Det ser oprofessionellt ut och kan bli en säkerhetsrisk. Se också till att du maximerar varje serviceutrymme. En bra tumregel är att ha en bakspolning för varje tre serviceplatser.
Saker som e-postmarknadsföring, lojalitetsprogram för salongen och uppmuntran av kundomdömen är ett effektivt och billigt sätt att öka dina vinstmarginaler. Du kan också ha incitament för att få kunder att hänvisa dig. Allt detta kan naturligtvis enkelt hanteras med hjälp av programvara för salongsmarknadsföring.
I kombination med ett kalkylblad för salongsutgifter hjälper dessa verktyg dig att hålla dig medveten om och ha koll på dina utgifter. Du kan spåra inkomster och utgifter över tid och se var du spenderar mest. Därefter kan du göra eventuella justeringar eller eliminera onödiga utgifter.
Frisörbudgeten som du skapar bör inkludera finansiella kostnader samt eventuella inköp. Detta börjar med lokalhyra, eventuella avgifter för affärslicens som krävs i din stat eller provins samt löner och löner för anställda. Du bör också ta hänsyn till skatter. Lägg alltid pengar åt sidan för skatter när du beräknar vinsten. På så sätt slipper du oroa dig för många avgifter senare. Överväg att anlita ett proffs för att hjälpa dig att deklarera dina skatter och gå igenom salongens räkenskaper, även om du föredrar att sköta din egen bokföring.
Att driva en frisörsalong är inte billigt. Med det sagt kan salongsägare och salongsföreståndare göra en god vinst om de är smarta och använder sina resurser väl.
Tricket är att vara uppmärksam och eliminera slöseri: slöseri med tid, slöseri med produkter och slöseri med arbete. Alla dessa saker har ett dollarvärde.
Frisörsalongens utgifter kan hanteras på ett bra sätt. Om du budgeterar noggrant och kommunicerar väl med dina kunder och din personal är det lätt att hålla koll på dem.